• Sprawdz nas

Historia caravaningu – jak to się zaczęło?

Historia caravaningu – jak to się zaczęło? Poznaj interesujące fakty i ciekawostki, o których nie miałeś pojęcia!

Historia caravaningu – jak to się zaczęło?

Wbrew pozorom, podróżowanie kamperem lub z przyczepą kempingową to nie tylko domena osób starszych. Caravaning zatacza obecnie coraz szersze kręgi – na taką formę spędzania wakacji i czasu wolnego decydują się osoby praktycznie w każdym wieku. Łączy je potrzeba wolności, niezależności, ale też wygody, która pozwala czerpać z podróżowania pełnymi garściami. Już niedługo minie 150 lat od tworzenia pierwszego pojazdu kempingowego. Jednakże, jak to wszystko się zaczęło? Oto historia caravaningu!

Historia i początki caravaningu

Historia caravaningu – jak to się zaczęło? Wiele osób wyprowadza początki podróżowania pojazdami kempingowymi od romskiej kultury, w której tradycyjnie żyło się w cygańskich taborach – większych grupach Romów mieszkających w konnych wozach, wędrujących od czasu do czasu z miejsca na miejsce.

Chęć odkrywania drzemie jednak w ludziach od zarania dziejów. Patrząc z dzisiejszej perspektywy można więc bez zawahania stwierdzić, że powstanie i późniejszy rozwój caravaningu był w zasadzie wyłącznie kwestią czasu. Dobrym tego potwierdzeniem mogą być chociażby amatorskie próby (zresztą udane) budowy pojazdów, które miały posłużyć nie tylko do sprawnego przemieszczania się na dalsze odległości, ale też wygodnego zjedzenia posiłku, odpoczynku i snu.

Jak to się zaczęło? Historia caravaningu

Za oficjalny początek historii caravaningu uznaje się jednak rok 1880. To właśnie w tym czasie brytyjska firma Bristol Carriage Company wyprodukowała pierwszą na świecie przyczepę na użytek rekreacyjny. Pojazd powstał z myślą o zaoferowaniu bardziej majętnej części społeczeństwa nowej, aktywnej formy wypoczynku i spędzania czasu wolnego. „Wędrowiec”, bo właśnie tak nazwano brytyjski wynalazek, posiadał 5,5 metrów długości i zapewniał wszystko, co niezbędne do komfortowej podróży.

Niemal w tym samym czasie, historia caravaningu pisała się również w Stanach Zjednoczonych. Tym razem jednak w zupełnie amatorski sposób. Głównym bohaterem był John „Jack” Anthony Porcell – handlowiec, górnik i fryzjer – który w samodzielnie skonstruowanym pojeździe przemierzał rozległe tereny zachodnich stanów USA.

Rozwój caravaningu

Przyczepy kempingowe szybko zyskały społeczną aprobatę i zainspirowały konstruktorów do tworzenia kolejnych wersji tego typu pojazdów. Pojawiły się również pierwsze organizacje caravaningowe zrzeszające sympatyków tego typu aktywności – Camping and Caravanning Club oraz Caravan Club. Pierwsza, profesjonalna przyczepa caravaningowa powstała natomiast w 1912 roku w Wielkiej Brytanii. Projekt był efektem wspólnego wysiłku zespołu inżynierów pod przewodnictwem Billa Rileya. Sporym zaskoczeniem może być fakt, że przyczepa holowana była przy pomocy… skórzanego paska.

Drugie centrum rozwojowe caravaningu – Stany Zjednoczone – również nie próżnowało. Produkcja turystycznych przyczep na dobre rozhulała się od 1920 roku. Niespełna dekadę później, oferowano konsumentom rozwiązania, które bez zawahania można nazwać alternatywą domu na kółkach. Pracowano również nad stworzeniem przyczep, które będą w stanie samodzielnie się poruszać. Do roku 1960 oferowano już nie tylko coraz bardziej komfortowe i funkcjonalne przyczepy, ale także pierwsze kampery. Nieocenioną rolę w historii caravaningu w Stanach Zjednoczonych odegrała firma FORD. Jej konstrukcje, czasem naprawdę zaskakujące, dążyły do jak najwierniejszego odwzorowania domów wolnostojących. Były więc w pełni wyposażone, a niektóre z nich miały nawet ganki czy dachówki!

Historia caravaningu w Polsce

Historia caravaningu nie kończy się oczywiście na Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Stosunkowo szybko modę na aktywny wypoczynek podłapały również inne kraje Europy i świata. Przykładowo, we Francji budowano kampery na bazie Citroena 2CV.

Do Polski natomiast caravaning zawitał stosunkowo późno – wzmianka na temat pojazdów kempingowych pojawiła się dopiero w 1957 roku w tygodniku „Motor”. To właśnie z niego dowiadujemy się o pierwszym, polskim samochodzie tego typu. Jego budowy podjęło się amatorsko małżeństwo, chcące nim zwiedzić Europę. Pierwsze profesjonalne przyczepy, które zostały wprowadzone do komercyjnej sprzedaży, pojawiły się dopiero dekadę później. Dziś możemy na szczęście cieszyć się równie nowoczesnymi i luksusowymi przyczepami kempingowymi i kamperami, co na Zachodzie. Wybór jest tak naprawdę nieograniczony!

Polecane

Oferta

Hobby Excellent 540 WLU
od 180 PLN

Masa całkowita: 1500 kg

Ilość miejsc: 4

Długość całkowita: 7.272 mm

Hobby Prestige 650 UMFe
od 250 PLN

Masa całkowita: 1900 kg

Ilość miejsc: 5

Długość całkowita: 8323 mm

Hobby De Luxe Edition 545 KMF
od 210 PLN

Masa całkowita: 1600 kg

Ilość miejsc: 5

Długość całkowita: 7,422 mm

Hobby DeLuxe 490 KMF
od 160 PLN

Masa całkowita: 1400 kg

Ilość miejsc: 5

Długość całkowita: 6.886 mm

Hobby DeLuxe 460 UFE
od 140 PLN

Masa całkowita: 1500 kg

Ilość miejsc: 4

Długość całkowita: 6.627 mm

Knaus Sport 450 FU Silver Selection
od 150 PLN

Masa całkowita: 1300 kg

Ilość miejsc: 4

Długość całkowita: 6.690 mm

Hobby DeLuxe 400 SFE
od 130 PLN

Masa całkowita: 1300 kg

Ilość miejsc: 3

Długość całkowita: 5.972 mm

Adria Astella 904 HP
od 500 PLN

Masa całkowita: 3000 kg

Ilość miejsc: 6

Długość całkowita: 10920 mm